lördag 27 december 2014

Music 2014

I slutet av varje år brukar jag göra en top 10 lista på min blogg. En lista som visar mina absoluta favoritlåtar som jag lyssnat på under året. Några månader efter jag har publicerat detta inlägg brukar jag av någon anledning ta bort det.

I år vill jag istället lista mina top 3 band/artister som är helt nya för mig, mestadels för att jag är lat. Men också för att det är tråkigt att nämna en låt från 70-talet som jag har lyssnat på 100 gånger innan i år. Jag kommer länka till värda låtar, men eftersom Spotify är för dårar utan smak för design eller för folk med sjukt bra (jävligt bra) tålamod, så kommer jag länka till YouTube.

Några band och artister jag verkligen ville ta med men inte kunde var Hurula, Imagine Dragons, Keane samt Oasis för dessa har jag såklart lyssnat på tidigare. Men here it is:

3. Ed Sheeran


Ville vara hipster och inte ansluta mig till Eds lovers, men det går ju inte att undgå hans musik, och med tiden började jag gilla hans I See Fire som långsamt tjatas ut, i alla fall som någon gång under 2014 lyssnat på radio mer än 5 minuter. Det var efter hans konsert i Globen, där jag såg honom spela som jag började lyssna kraftigt mycket mer på honom. Han känns bara.. jävligt originell

Värda låtar:

2. The Royal Concept



Gnällig indierock, finns det ett bättre KONCEPT (hahaha)? Det svenska bandet som verkar ha slagit igenom utanför Sverige (?). Jag har inte hört mycket om dem alls faktiskt i den allmänna median vi har här. Givetvis kan jag ha fel, men det enda jag vet for sure är att deras låt Gimme Twice spelades några gånger på P3 under 2013.

Jag älskar verkligen TRC, jag finner dem rogivande och jag får en viss satisfaction av att lyssna på dem. En sak är säker, jag finner detta band som det absolut bästa svenska band och ärligt talat tycker jag att det är coolt att svenskar kan sätta oss på kartan genom sån här musik. Trodde att de var amerikaner först.

Sjukt värda låtar:


1. The Strokes



Åh The Strokes. Jag har lite svårt för att avgöra om det är mitt absoluta favoritband eller om The Killers är det. Hursomhelst hade Strokes störst inpact på mig i år. Egentligen är det här lite fusk för att jag har lyssnat lite på The Strokes tidigare, men då har jag snarare lyssnat utan att egentligen veta vad det är för band jag lyssnar på, utan bara specifika låtar.

Jag fick gå en lång väg för att nå Strokes. Det var genom The Killers frontmans (Brandon Flowers) soloprojekt jag satt och lyssnade igenom och typ, satt och smådiggade till. Jag tänkte att det kunde bli en bra chillista med hans musik och liknande artister, Så i mitt byggande av listan så fick jag förslaget att Julian Casablancas skulle matcha Brandon. Tog en valfri låt och den orgasmade genast sönder i öronen. Det slutade med att listan aldrig blev av utan att jag gick i en vecka och lyssnade konstant på Julians musik. När jag tillslut beslöt mig för att kolla upp vem han var på Wikipedia så såg jag att han även var frontman i The Strokes. Ett par klick senare var jag fast i deras underbara mummel till musik. The Strokes fick mig dessutom för första gången sen 2007 att köpa musik, till mig själv än till någon annan.

Sjukt jävla värda låtar: