söndag 13 juli 2014

Vegetarianer och veganer

Veganer eller veganism är inget sätt att leva på, utan en politisk inställning. Man försöker ofta få något att hända. Och man kan inte skämta om veganer med veganer, precis som samma sätt att man inte kan skämta om feminism med feminister. De tar sig själva och sin politik på så stort allvar att man är rent av dum i huvudet om man inte håller med en vegan eller skämtar om dem. Ett vanligt skämt är att veganer äter gräs. Det tycker jag personligen är skitkul, för de är väl det enda de gör? Men det är fullt acceptabelt för en vegan att runka ner sina åsikter och skämt på mig som köttätare hela tiden utan kritik?

PETA eller People for the Etichal Treatment of Animals, är en organisation som suger markström så hårt att till och med jag måste ifrågasätta mig själv, vadå markström? Anyway, de publicerar om och om igen videos och texter om varför man ska bli vegan eller i alla fall vegetarian. Jag har tröttnat på dessa jävla posts och tänkte svara på dem, så here it goes:

1. Man blir smal och får mer energi
Detta är argument jag har hört tusen gånger och faktiskt höll med om. Jag var "vegan" en vecka för att testa. på skoj tillsammans med min dåvarande flickvän. Jag minns inte, men jag tror jag klarade hela veckan, och jag hade in fact gått ner, på så kort tid och fann det fantastik till mitt ex sa till mig att det berodde på att jag inte hade ätit något alls. Och det hade hon rätt i. Att hitta rätt mat som vegan var ett helvete så oftast sket jag att äta och satsade på knäckebröd och vatten / grönsaker ris.

Nu förstår jag att detta inte applyar på alla veganer. Men å andra sidan finns det smala köttätare med, man blir inte fet av att äta kött. Det är chipsen, läsken, pommesen och alla jävla kalorier vi trycker i oss. Inte köttet, snarare tillbehören. Och om jag är fet, så what? Lever vi inte i samhälle där vi säger att fetma är vackert med?

2. Man hjälper djur på bästa möjliga sätt
De säger att en vegan räddar 100 djur varje år. Tycker det är fint av dem. Men jag skulle vilja sen källa på det, samt en förklaring hur dem gör det. Det enda de länkar till är en fucking bild där det står att 16 miljarder dödas varje år för att bli mat i USA. Jaha? ... Jaha?

Märker de stora företagen att efterfrågan minskar och vartsom pekar ut några grisar och kor att "Nej, ni får leva! Spring fria!". Nej. Det är väl snarare så att djuren aldrig föds istället? Och där kan man ha delade åsikter.

Jag känner ibland att jag saknar moral. Jag har sett bilder och filmer på både människor och djur som blir dödade på diverse imageboards på näten. Att se människor är en sak, men att se djur dö och bli plågade gör så ont i mig att jag inte kan se på det. Att ifrågasätta att jag kollade från början är en fråga i sig, men det bildar en uppfattning om hur världen ser ut. Med det sagt känner jag sympati för djur, och jag äter dem ändå för att det är gott. Och har du problem med det, tråkigt läge.

3. En mer gladare och välmående du
Kolesterol och fetma är en viktig slagpunkt hos veganer, flera gånger på den här listan nämns det hur fin kropp du kommer få och att få leva längre. Måste man inte äta fet mat för att bli påverkad av dessa faktorer? Och om så inte är fallet så kan jag ju bara säga att jag njuter av att mat som jag tycker god, och veganmat är inte gott. Punkt 4?

4. Veganmat är mums
Nej. Det är den inte. Jag har smakat på soyakorv och linser och liknande mat, för min mamma gjorde ofta vegan/vegetarisk mat till sig själv när jag var yngre. Och nej, det är inte i närheten av kött. Varken i smak eller konsistens. Det är en åsikt - inte fact. Fuck you.

5. Kött är vidrigt
Här kommer ett argument att kött är blodigt och besprutat, och till och med inte smakar gott.
Jag ÄLSKAR smaken av en riktigt blodig stek. Så blodig att jag får ett hagelgevär vid matbordet och får skjuta djuret själv. Och vissa gillar inte det. Fine - igen det är en åsikt. Och jag håller inte med att kött är äckligt.

Att mat är besprutad är dock en fact. Jag antar att veganmat också är det, om man nu inte äter saker ute i naturen. Det går en trend nu att slänga alla sina pengar på ekologisk mat framför billigare mat. Förutom argumentet att man hjälper andra människor i andra länder med ekologisk mat är att vanlig mat är besprutad. Och besprutad mat KANSKE KAN påverka små barn som äter den. Look, jag lever fortfarande och jag inte har inte hört om någon som dött av besprutad mat än. Och om jag någon gång dör på grund av det, så levde jag ett gott liv. Ett liv som jag har valt att leva. Deal with it.

6. Hjälp till att mata världen
Genom att sluta äta kött? Nej. Skänker hellre pengar till rädda barnen. Eller till WWF som jag gör idag.
"Men Kebabpaj, WWF är ju en djurrättsorganisation?! OCH DU ÄTER DJUR! HERREGUUDD".
- Japp.

7. Rädda planeten
Jag är för trött för att svara på det här argumentet. I don't care, I love meat!
Jag må vara barnslig och idiotisk som inte bryr mig om miljön speciellt mycket. Jag tror snarare att det har med egoism och att vara omoralisk att göra snarare än barnslig. Jag lägger hellre ner pengar på något jag tycker är gott och billigt än tvärtom. Logic.

8. Alla coola kids är veganer
Här trodde jag att de pratade om hipsters generellt sätt är veganer, och vem i helvete vill vara hipster? Men nej, de pratar om kändisar och radar upp 25 kända veganer. Varav jag känner igen tre av. Och? OCH?!

Den kändis jag ser mest upp till just nu är nog Matt Bellamy eller Brandon Flowers. Och visst, de har ett inflytande på mig. Jag gillar deras klädstil och deras utseende och en del åsikter. Men dessa åsikter hade jag innan jag visste vad de hade för åsikter. Brandon är som sagt mormon, och vadå, "NU MÅSTE JAG BLI MORMON FÖR JAG SER UPP TILL HONOM?!". Vad hände med att vara sig själv och leva livet som man själv vill, måste kändisar styra ditt liv så finns det ingen anledning att leva i en fri värld.

9. Se sexig ut och var sexig
Här är PETA lite otydliga tycker jag. Först skriver de att veganer är generellt smalare, vilket tar oss till punkt 1 igen. Sen ger de uppmaningar till killar att man kan få bättre bloodflow vilket ger killar i längden lättare att få erektion.

Vi lever i ett samhälle där vi ska acceptera där ALLA är fina hur man än ser ut och hur jävla överviktig man än är, och här kommer PETA och försöker bryta trenden? Besides, bara för att jag får mer stånd betyder det inte att jag får någon nytta av det. Eller? Jag får en känsla av att om jag har en fungerande kuk och är small så kommer jag få sätta på alla vegantjejer jag ser. It's not going to happen.

10. Grisar är klokare än hundar
Och? Grisar smakar gris, och hundar smakar tydligen kyckling. Jag föredrar bacon framför kyckling tusen gånger om. I vårt samhälle är det inte ens acceptabelt att äta ett husdjur. Sen finns det folk som har gris till husdjur med, men so? Hade jag varit i kina och blivit erbjuden att smaka hund hade jag antagligen gjort det.

-

Måste PETA och Greenpeace och alla andra jävlar gå och knacka ner personer som inte håller med dem? INGEN gillar att få ett budskap i ansiktet. Att gå på stan och få nån religös dåre som prediker sina åsikter i mitt face är lika jobbigt som få en atheist på stan som måste dela med sig av sina åsikter. Grupper som vill få ett budskap och inte kan ta ett nej eller acceptera att alla har olika åsikter. Jag delar med mig av mina åsikter här på min blogg men jag går inte ner på stan och tigger pengar och försöker få folk göra som jag vill. Sen har jag såklart att försökt att gett ett inflytande bland vänner och bekanta. Men jag håller mig till en viss grupp och inte allmänheten, och säger de nej får jag gå vidare.

Detta gäller även djurrättsgrupperna med. (Att fria djur från akvarier eller ett zoo är helt okay btw) Nej tack, jag vill inte runka av er med hundralappar och jag vill äta min egen mat. Tack på förhand, hör inte av er igen.

Top 10 Reasons to Go Vegan in the New Year