tisdag 15 juli 2014

Drömmen om att bli fotograf

Jag får ofta frågan om jag har gett upp min dröm om att bli fotograf. När jag var yngre. Sådär för en 10 år sen ville jag bli det mesta, som vilken 13-åring som helst. Ett av mina drömyrken var att bli fotograf. Jag fick tag på en systemkamera och blev hur seriös som helst. Tog bilder på allt och alla överallt. Lärde mig Photoshop och gjorde till och med en egen hemsida. I slutet av högstadiet och gymnasiet fick jag höga betyg i bild, foto och estet trots min höga frånvaro, vilket byggde på mitt dåvarande stora intresse för foto. Idag har jag ett fast och stadigt, samt VÄLBETALT jobb på Arlanda. I och med det får jag många frågor, speciellt från släktingar om jag har gett upp mina fina dröm att jobba som fotograf.

För det första. Vad exakt är det för fel på att ha ett jobb som inte intresserar mig? Visst jag kan bli generellt uttråkad, men jag blir hellre det än att förstöra en hobby jag har för att ett jobb.

För det det andra, så ligger det mycket problematik här. Jag HAR jobbat som fotograf åt 3-4 olika företag beroende på hur man ser det och fått några bilder publicerade i tidningar och hemsidor. Nu är frågan, vad exakt är en dröm? Måste man leva sin dröm hela livet? Eller kan man inte få nå sin dröm och jaga nästa dröm? Är inte det ett tecken på att utveckla sig själv och sin karriär? Obviously var foto inget för mig och nu har det förstört min enda hobby.