tisdag 10 juni 2014

Kallar du mig kvinnohatare nu?


En intressant grej med feminism är att man blir dumförklarad när man inte förstår en eller annan åsikt som de har, istället för att komma med en logisk förklaring. Jag säger verkligen inte att alla feminister är såhär som jag kommer skriva om nu, men det är en intressant aspekt jag funderat på länge. Det finns en ganska populär post på Tumblr, där man har ställt en fråga till en feminist och jag håller inte med om hennes svar. Jag tänker ta upp tre av hennes svar som exempel:

F: Varför är du feminist?
1. För folk frågar mig den frågan fortfarande.
2. För att kvinnor har det mycket sämre än män världen över.
3. För att kvinnliga könsorganet används som som en förolämpning eller skällsord.

Och här är då mina svar på hennes svar:

1. Vad är det för fel att fråga varför? Jag får frågor ibland om varför jag är ateist. Hur övertygande vore jag om jag svarade på det sättet, istället för att säga att jag inte finner religion logiskt. Och det kanske var ett dumt exempel, men är hennes världsbild om hur folk ska se på saker är genom hennes åsikter? Folk ska veta varför hon är feminist, utan att riktigt veta hennes motiv till varför? "Jag är feminist för att folk frågar mig varför." Vad ska det ens betyda? Man kan inte vara feminist för att folk frågar det.

2. Ja! Jättebra, du vill alltså att vi ska ha ett jämställt samhälle. Det vill jag med. Men hur exakt ska du som person ändra kulturen i Indien och Kina där man ser ner på flickor? Genom att lysa upp problemet? Säga och peka, DÄR FINNS ETT PROBLEM! FIXA!. Om vi kunde börja med vårat lilla samhälle istället för att ge oss på andra länder och kulturer, så hade väl det varit en bättre start? Att en folkgrupp i Sverige ska lyckas ändra på ett helt jävla land, finns inte i min mening. Att vara feminist hjälper inte U-land. (som svar på denna artikel, som titeln på det här inlägget är baserat på)

3. Det finns lika många könsord som används som förolämpningar idag som handlar om det manliga könet också. Är det en fråga för feminister?

Och på tal om män. Våra rättigheter och problem lyfts inte fram alls in Feministiskt initiativ. Efter att ha läst deras åsikter och frågor, som finns här att läsa, man man snabbt konstatera att partiet bara handlar om kvinnors rätt, men säger sig ofta sträva efter jämställdhet.

Om jag har sexuellt umgänge med en kvinna så har jag inget att säga till om om hon blir gravid. Visst, det är mitt ansvar att se till att vi använder skydd, men samtidigt så är det ju lika mycket hennes ansvar att set till att vi skyddar oss. Att få barn kan vara en del av diverse konsekvenser man får ut av att ha sex. Och det är kvinnans kropp, det är en premiss jag köper. Vill hon inte göra abort medans jag säger att jag inte vill / är redo för att ha barn, så ska hon givetvis inte göra abort på grund av mig. Vänder man på det så kan kvinnan göra abort, när jag kanske vill ha barn, men jag har inget att säga till om för det är inte min kropp. Fine jag är med på de noterna.

Men om nu kvinnan vill ha barnet kvar, och jag inte vill det. Så kan jag, om jag vill, baila ur hela processen och betala underhåll. Men varför? Sätter jag mig själv i den situationen/det här scenariot så är största anledningen till att jag inte vill ha barn på grund av den ekonomiska sitsen jag sätter mig i. Jag som man, får stå mitt kast för att jag hade sex med en tjej, medans tjejen i fråga har flera val att göra.
Jag tror inte på att göra alla män fria från att betala underhåll, men jag tror på att det här kan vara en domstolsfråga snarare. Säger jag till i tid att jag inte är redo och inte har råd att ta hand om ett barn ännu, så tycker jag borde, genom lag, bli fri från det, då kvinnan har flera fördelar och val här.

Man vill som feminist få u-länder och kulturer att sluta med könsstympning på flickor. Ett problem som är känt sedan länge, men varför - i helvete - tar man inte upp pojkarnas problem. Genom religion så könsstympar man pojkar dagligen, till och med i Sverige, på bebisar. I ett fritt land och kultur så vore det väl bättre om personen i fråga fick vänta tills han blev äldre och fick bestämma själv om han vill skära av en del av sig själv eller inte? Varför är inte detta ett problem? Jag ser att flickornas problem är mycket större här, men still, pojkarnas problem finns kvar.

Många feminister vill gärna att man ska sluta packa på unga tjejer om hur man ska akta sig från våldtäktsmän, och samtidigt berätta för pojkar att man inte ska våldta. jag förstår inte hur detta är en lösning på alla våldtäkter vi har. Man bör berätta för en kille om varför man inte ska våldta någon, att man förstör någons liv och att det är fel. Inte bara säga "Du skall icke våldta". Samtidigt borde man fortsätta varna flickor, för detta är en generationsfråga. Även om alla ungdomar slutar våldta, så kommer det ändå finnas äldre män som säkerligen kommer fortsätta. Det är tråkigt, men det är väl bättre att varna än att inte varna?



Sist men inte minst vill jag prata om Elliot Rodger. Killen som för några veckor sedan sköt 6 personer, och sedan körde ihjäl sig. Feminister överallt på internet samlades och sa att han gjorde dessa hemska dåd på grund av att han var en kvinnohatare. De gick så långt att de trendade upp hashtaggarna #killallmen och #noallmen. Efter ha läst hans manifestation kan man snabbt konstatera att Elliot var sjuk. Riktigt mentalt jävla sjuk. Och att då skylla på att han kollade på porr, och inte fick ligga i verkligheten gjorde så att han sköt 4 män och 2 kvinnor har absolut ingenting med saken att göra. Ja, han beskriver kvinnor som objekt och hur han ogillar dem i sin långa manifestation. Men å andra sidan, så tar han upp andra ämnen lika mycket som hur sur han blev för att hans mobbare lyckades bra i livet medans han själv inte gjorde det. Hans "kvinnohat" var absolut en del av det här dådet, men verkligen inte grunden till det. Och att man vill banna porr får att en kille sköt 6 personer känns spontant bara weird. Jag tycker att det är fult att lägga sina beliefs på något hemskt som det här dådet. Det är som att jag skulle säga att han sköt 6 personer för att han var kristen. ...va?

När jag har pratat om feminism med folk jag känner som är feminister har jag blivit kallad för idiot, trångsynt, dum och till och med kvinnohatare en gång. Hela det här inlägget representerar ungefär det jag har sagt tidigare. Och nu är jag redo igen, för jag med min lilla manliga hjärna är för trångsynt för att se den hemska orättvisan. Fy mig.
Jag tror på feminism generellt. Jag vill att alla ska ha det bra. Men jag anser inte feminism står för jämställdhet, utan bara för kvinnors rättigheter (vilket jag inte har något problem med alls). Och jag tycker att det är löjligt av feminister att istället för att förklara sig, så kontrar de med pissiga förolämpningar. Nu, är frågan, är jag en kvinnohatare för att jag frågar frågor?