tisdag 8 april 2014

Molnet

Jag satt i nu morse och skapade spellistor på Google Music. Eftersom att jag är stort fan av Google och deras produkter så har jag givetvis även gått över till Google Music från Spotify, sen deras lansering i Sverige för drygt en månad sen. Jag anser att dessutom utbudet är större, det är en tjuga billigare och användargränssnittet är mycket bättre än Spotifys egna (jag kommer nog skriva en hel jävla rant om bara det nån dag framöver). Nu kan du som läser det här kanske tro att jag får betalt för att skriva det här, kanske - kanske inte. Mest "kanske inte", men för att undvika denna produktplacering så tycker jag att vi fortsätter vidare till min poäng; "molnet".



De som har känt mig länge vet att jag ofta predikar om hur jävla bra det är att leva i molnet och så vidare och vidare. Även om de flesta stänger av sina öron och den del av hjärnan som tar in information så fort jag säger moln, babblar jag gärna om det en gång. Vet du inte vad "leva i molnet" innebär så nämner jag det här lite smått.

Det som är så jävla tråkigt dock är att inte en jävel jag känner tar in det, alls. Jag kan inte övertala en enda av mina fucking vänner att bli mer bekväm i sitt liv. Hur fucking jävla svårt kan det vara, att ta av sig sina jävla granny pants och ta på sig sina hot pants? Min mormor vägrar anpassa sig efter dagens teknologi. Hon ska ha sin kvarn och sin åker att plöja (överdrift). Men folk i min ålder, vadfan är det för fel på er? "Våga vägra utveckling!". WTF!? En vän sa till mig för ett par veckor sedan att han FORTFARANDE har CD-skivor!? VAD I JÄVLA HELVETE ÄR DET FÖR FUCKING VÄRLD VI LEVER I?
Vårt samhälle har ett sånt stort potential att faktiskt utvecklas teknologiskt, vi peakar i mänskligheten just nu, men i ställe väljer vi att bli ett jävla u-land där folk bor i hyddor. Mina vänner slutar använda facebook och börjar med röksignaler i stället. "El? Vafan ska jag med det till?".

Man (JAG OMFG) märker att teknikföretag verkligen försöker puscha ut det gamla och försöker in med det nya när det kommer till exempel till telefoner. Allt färre säljer med stöd för extra minne, minus fucking Samsung som alltid ska vara så jävla hipster. De flesta jag känner, har kommit så långt som Spotify, när det gäller moln, även om det inte riktigt är en molntjänst, så är det på god väg dit. Men that's it liksom. Har fått denna fråga FLERA gånger "kan du skicka de filerna/bilderna sen när du kommer hem?". Nej, jag kan fucking skicka dem direkt till dig nu, från min fucking telefon. Jag är en jävla stenåldersapa.

2008, hipster som jag är, började jag använda mig av molntjänster, Windows Live Folders hette det då och kallas idag för SkyDrive / OneDrive. Det var inte någon större grej egentligen, utan jag ville bara påpeka hur jävla cool jag var redan då. Men den 24e April 2012 gick jag över helt till molnet. Det var i samband med att Google Docs blev Google Drive. Och sedan dess har jag aldrig haft något liggandes lokalt varken på min dator eller telefon. Och det har gått smooth som fan.

En intressant film på G som heter Sex Tape Movie handlar just om molnet. I rollerna ser vi bland annat Jason Segel, som är mest känd för sin roll Marshall Eriksen i How I Met Your Mother. Konceptet går ut på att att ett par spicear upp sitt sexliv genom att filma sig själva när de har sex, och av misstag laddas detta upp i iCloud och sprids bland deras vänner. Tyvärr är jag som sagt ett stort fan av Google och ogillar Apple starkt mycket, och ser filmen endast som en stor jävla produktplacering. Jag menar i trailern såg jag fan fler äpplen och produkter än vad jag kan räkna till. Precis som med filmen Noah, så vill jag bojkotta skiten ur den (kommer nog ett inlägg om det här med). Men som sagt, filmen har potential och jag hoppas att den öppnar ögonen på folk. Året är 2014 och inte 1994. Vill du se trailern kan du göra det här.