tisdag 25 mars 2014

Ikeas nya batterier - En samhällsfara



Huruvida Ikeas nya batterier är nya eller inte, låter jag dig som läsare avgöra. För mig däremot, är dem relativt nya. 

min tid, på den gamla goda tiden fanns det gula, så kallade, engångsbatterier på Ikea. Dessa batterier kunde man använda tills att de var döda, sen fick man givet kasta dem på valfritt ställe i naturen, men det hör inte hit egentligen. Jag har inte alltid gillat Ikea. När jag var liten var så klart Ikea det tråkigaste jag visste, och att åka dit med mamma en lördag var alltid... usch. Men på senare tid när de började satsa på billig mat och jag växte upp och ville ha egna möbler, så visst, Ikea blev en finfin affär att gå i. Och varje gång man var där tog man såklart några paket med batterier. Ett paket hade 10 st och kostade en 19 spänn. Visst, de var inte de bästa men otroligt effektiva och billiga.

Men så i fucking September 2013 slutade de sälja dessa underbara batterier, och ersatte dem med det mest pissigaste jag vet i hela världen: uppladdningsbara mögbatterier. Uppladdningsbart i sig är fint, visst, men när det kommer till vanliga fucking standard AA-batterier funkar det här inte. Jag menar; vem i hela jävla helvete vill sitta och samla på gamla äckliga batterier. Efter tio gångers användning kommer dessa bajsbatterier tappat sin färg och hållning och kommer vara helt jävla obrukbara och förstörda. En laddning håller i en kvart och sen måste du ladda den jävla skiten igen.

En annan värdelös sak som är värd att poängtera är att man måste som konsument här ta ansvar och se till att batterierna är laddade varje gång man vill använda dem, och sedan dra ur laddarn ur väggen för att inte "slösa dyrbar energi". Ikeas tänk här var alltså att göra en gärning för miljön. Men så i helvete fel dem har de jävlarna. Jag vägrar använda uppladdningsbart igen, då det suger så jävla mycket bäverdase att de till och med får Mark Levengood verka straight. Jag går till en konkurrent och köper vanliga batterier precis som resten av de fullt friska svenskarna gör. VÅGA VÄGRA IKEAS NYA BATTERIER.
#fuckyouikea